Hibák

Mit tegyek, ha nem megfelelő a töltés?

  1. Ha a töltés túl sok (14,8-15V feletti a töltés már sok), akkor valószínűleg a feszültségszabályzóval van a gond. Mielőtt azonban ezt egyből kijelenthetnénk ellenőrized, hogy a feszültségmérő műszer (mulitméter) nincs-e lemerülve. Ha le van merülve a multiméterben az elem, (amit a legtöbb esetben LOBAT vagy ennek ikonjával ki is jelez), az akár 2-3V-tal is nagyobb értéket is mutathat!

    Ha a multiméter által jelzett túltöltés értéke stabil (pl.: stabilan 15,3V-ot mutat, fordulatszámtól függetlenül, lámpával, lámpa nélkül), szintén gyanúra adhat okot, hogy lehet az elemek már elkezdtek lemerülni (csak még nem jelzi a multiméter) és ezért nem pontos a mérés (és valójában nem is tölt túl a feszültségszabályzó).
  2. Ha a töltés túl alacsony (13,8-13,9V alatti a töltés), akkor valószínű hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Ilyenkor a következő ellenőrző lépéseket érdemes megtetted:
    1. Először (ha van rá lehetőséged), cseréld ki a feszültségszabályzót egy másik, jól működő feszültségszabályzóra és nézd meg azzal mennyi a töltés (pl.: ismerős feszültségszabályzóját feltenni próba jelleggel). Ha azzal is alacsony a töltés, akkor 99,9%, hogy nem a feszültségszabályzóval van a gond. Amennyiben nem tudod így ellenőrizni, hogy a feszültségszabályzóval van a gond, akkor próbáld végig a következő ellenőrző lépéseket:
    2. Húzd le a feszültségszabályzót a motorról és ellenőrizd a diódákat feszültségmérő műszerrel (multiméter). Erre a linkre kattintva találsz egy videót, amin a feszültségszabályzó diódáinak mérését mutatják be: https://www.youtube.com/watch?v=NTjumDgixkQ&t=215s

      A multiméterrel való mérés eredményeinek kiértékelésével kapcsolatosan ajánljuk a webshopunk / GYIK fülének 8. pontját: https://solvart.shop.hu/faq/
    3. Ellenőrizd, hogy nem a hálózatban „veszik el” a feszültség:
      1.  Az oxidálódott vagy laza csatlakozók okozhatnak nem megfelelő (alacsony) feszültséget.
      2. Ellenőrizd a csatlakozókat, hogy nem valami szennyeződés okozza a feszültségingadozást.
      3. A megolvadt csatlakozót is érdemes kicserélni.
      4. Ellenőrizd az olvadóbiztosítót (a legtöbb motornál az indítórelé mellett található), hogy a környékén nincs-e a műanyag megoldva.
    4. Ha a diódákat rendben találtad, akkor a generátor ellenőrzése következhet.
      1. Végezd el a generátor testzárlatának vizsgálatát. Multiméter egyik végét tedd a motorkerékpár fémes testére (ne a festékre!!), a másikat pedig generátor kivezetésekre. Mindhárom generátor kivezetés esetében a multiméternek “OL” vagy “1” értéket kell mutatnia.
      2. Ha a generátoron a mágnesek ragasztva vannak (néhány motorkerékpár típusnál fordulhat elő ilyen), akkor ellenőrizzük ezeket a mágneseket, hogy nincsenek-e elcsúszva. A mágnesek közötti rés azonos szélességű kell legyen.
    5. Ellenőrizd az akkumulátort. Automata töltővel töltsd fel teljesen az akkumulátort, majd 10-15 perc várakozást követően mérd meg a feszültségét: 12.5-12.6V körüli feszültséget kell mérned. 12V alatti mérés esetén cellazárlat állhat fenn, az akkumulátor cseréje indokolt lehet.